كلينيك تخصصي ايران نوين كلينيك تخصصي ايران نوين .

كلينيك تخصصي ايران نوين

PRP

پي آر پي (PRP) روشي 100% طبيعي است كه با استفاده از اجزاي خون خود بيمار براي تحريك و نوسازي بافت هاي آسيب ديده در مناطق صورت، گردن، سر و سينه، دست ها و بدن مورد استفاده قرار مي گيرد.
پي آر پي (PRP) يك فراورده خوني به معناي پلاسماي غني از پلاكت است كه طي يك فرايند جداسازي از خون تازه و لخته نشده تهيه مي گردد.
پي آر پي (PRP) يك روش نسبتا نوين و بنيادين سلول هاي درماني در علم پزشكي است كه از اوايل دهه 90 ميلادي در رشته هاي مختلف پزشكي مانند علم و جراحي زيبايي، فك و صورت، جراحي قلب، ارتوپدي و ... مورد استفاده قرار مي گيرد.

پلاكت چيست؟ خون شامل پلاسما و عناصر جامد معلق در پلاسما يعني گلبول هاي قرمز و سفيد و پلاكت هاست. پلاكت ها اجسام كروي يا بيضوي كوچكي هستند كه از قطعه قطعه شدن سيتوپلاسم سلول هايي به نام مگاكاريوسيت در مغز استخوان حاصل مي شوند. در هر ميليمتر مكعب از خون انسان 150 تا 400 هزار پلاكت وجود دارد. نقش اصلي پلاكت ها جلوگيري از خون ريزي رگ ها بوسيله تشكيل توده پلاكتي و كمك به ترميم جدار عروق مي باشد. در واقع پلاكت ها در پاسخ به آسيب بافتي و پارگي عروق با ايجاد پلاك پلاكتي و لخته منجر به هموستاژ شده و سپس با ترشح پروتئين هاي خاصي، ترميم بافتي را سبب مي شوند كه شامل: كموتاكس سلول ها، پروليفراسيون و تمايز سلول ها، حذف بافت آسيب ديده، ايجاد هروق و ماتريكس خارج سلولي و بازسازي بافت آسيب ديده است. در واقع در فرايند ترميم و بازسازي پلاكت ها بازيگر و تامين كننده اصلي فاكتورهاي مورد نياز مي باشند. با توجه به توضيحات فوق چنانچه پلاكت ها به صورت مصنوعي فعال و در موضعي از بدن تزريق شوند، موجب تحريك و شروع پروسه بافت سازي در آن خواهند شد. بطور مثال اگر در كنار فوليكول مو تزريق شوند باعث رويش مجدد و طبيعي مو مي گردند و در صورت تزريق چربي در پوست موجب تجديد ساختار آن و رفع چين و چروك، خطوط و غيره خواهند شد. همچنين در استخوان يا غضروف باعث ترميم شكستگي يا سائيدگي ها مي شوند. بنابراين از پي آر پي (PRP) مي توان در درمان بيماري ها و جوانسازي پوست استفاده كرد. روش تهيه پي آر پي (PRP) : پي آر پي چگونه تهيه مي شود؟ از آنجايي كه گلبول ها ( گلبول هاي قرمز و گلبول هاي سفيد ) و پلاكت ها داراي وزن مخصوص متفاوتي هستند بنابراين براي جداسازي آنها از يكديگر مي توان از سانتريفيوژ بهره برد. اگر خون منقعد نشده سانتريفيوژ شود سه لايه شامل گلبول هاي قرمز، گلبول هاي سفيد، پلاكت ها و پلاسما به دست مي آيد. از آنجايي كه جدا كردن پلاكت ها كه در لايه مياني قرار گرفته اند به راحتي امكان پذير نيست بنابراين با توجه به گستره استفاده از پلاكت ها در تخصص هاي پزشكي كيت هاي گوناگني ساخته شده اند. اين كيت ها به طور كلي در دو شكل لوله اي و ظروفي موجود مي باشند.


برچسب: prp،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۲:۴۵:۵۶ توسط:داريوش موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :