كلينيك تخصصي ايران نوين كلينيك تخصصي ايران نوين .

كلينيك تخصصي ايران نوين

كاربرد بوتاكس در پوست و زيبايي

بوتاكس چيست؟ بوتاكس چه عوارضي دارد؟

در آمارسال 2007 در آمريكا تعداد تزريق بوتاكس 2 برابر تمامي اعمال جراحي پلاستيك شامل: رينوپلاستي، پروتز سينه، كوچك كردن سينه، ابدو مينو پلاستي و ليپوساكشن بوده است. در عين حال اظهار نظرهاي ضد و نقيضي در مورد بوتاكس و عوارض آن (فوايد بوتاكس و مضرات بوتاكس ) به طور مرتب مطرح ميشود. مقاله زير ميكوشد به بسياري از اين سوالات پاسخ دهد، بدانيم كه بوتاكس مانند هرداروي ديگري بي ضرر نيست، اما با توجه به تنوع استفاده از آن جزو كم عارضه ترين داروهاي موجود است و مطمئنا انتخاب دارو و تكنيك مناسب، از بسياري از عوارض جلوگيري ميكند.

بوتاكس چيست؟

بوتاكس شكل تغيير يافته سم باكتري كلستريديوم بوتولينوم است. اين باكتري به طور معمول، باعث مسموميت غذايي ميشود، اما با تغيير ساختمان اين سم، دارويي به نام بوتاكس به دست آمده است كه فوايد دارويي متعدد و روزافزوني دارد. بوتاكس در واقع اسم تجاري اين دارو است كه توسط شركت آلرگان آمريكا ساخته ميشود . در ساير كشورها اين دارو به اسامي ديگري توليد مي شود كه معتبرترين آنها كه در ايران موجود است،ديسپورت نام دارد كه ساخته شركت ايپسن انگليس و مورد تاييد FDA است.

كاربرد بوتاكس در پوست و زيبايي چيست؟

به طور كلي كاربردهاي بوتاكس را ميتوان به 2دسته زيبايي و درماني تقسيم كرد.


كاربردهاي درماني در بوتاكس
كاربردهاي زيبايي در بوتاكس

نواحي تزريق بوتاكس

كاربرد هاي زيبايي در بوتاكس

  • رفع چين و چرو كهاي حركتي ،متوقف كردن پيشرفت چروك هاي ثابت مثلا در پيشاني، دور چشم، خط اخم، چينهاي دورلب و چين هاي چانه و گردن .
  • بالا بردن ابروها
  • بالا بردن گوشه لب ها
  • كاهش نمايش لثه هنگام خنديدن
  • بالا بردن نوك بيني

طول مدت اثر بوتاكس چقدر است؟

اين مدت در افراد مختلف متفاوت است و بين چند هفته تا ده ماه متغير است كه متوسط آن 3 ماه است. البته بايد تذكر داد كه از زمان تزريق بوتاكس ، تجزيه دارو شروع مي شود وبنابراين به تدريج اثر آن كاهش پيدا ميكند.به اين ترتيب منظور از مدت اثر بوتاكس فاصله بين زمان تزريق تا زمان ختم اثردارو است نه كاهش اثر دارو؛ يعني در انتهاي يك ماه اثر دارواز زمان شروع آن كمتر بوده و پس از 2 ماه كمتراز اثر يك ماه پس از تزريق است.

بوتاكس هر چند وقت يكبار بايد تكرار شود؟

بسته به طول مدت اثر آن دارد؛ به اين ترتيب كه اگر در كسي اثر آن كوتاه تر باقي ماند، قاعدتا تزريقات در فواصل كوتا هتر و در مواردي كه اثر دارو طولانيتر مي ماند، فاصله تزريق ها طولاني تر مي ماند بايد توجه داشت كه چون عضله فلج شده به تدريج لاغر ترمي شود بنابراين پس از مدتي به خصوص در عضلات ظريف پيشاني تاثير دارو طولاني است.

تزريق بوتاكس در چه مواردي ممنوع است؟

اگر بيماري سابقه حساسيت مشخص به بوتاكس يا سابقه ي بيماري هاي عصبي عضلاني مثل مياستني داشته باشد ،همچنين در خانم هاي باردار، در دوران شيردهي، در حضور عفونت فعال در محل تزريق مثل وجود جوش چركي مصرف بوتاكس تو صيه نمي شود.

آيا تزريق بوتاكس دردناك است؟

به هيچ وجه و تنها دردي مختصر و گذرا حس مي كنيد.

آيا تزريق بوتاكس منجر به كبودي قابل توجه مي شود؟

خير. كبودي به دنبال تزريق بوتاكس ناشايع و معمولا بسيار خفيف است.

آيا در صورتي كه مصرف بوتاكس قطع شود، عضلات صورت دچار افتادگي بيش از پيش نمي شوند؟

به هيچ وجه . اين اعتقاد از اين جهت شايع است كه اين فرد مدتي تحت تاثير بوتاكس حركت عمده اي در محل تزريق ندارد و احساس سنگيني و كشيدگي ميكند و با تمام شدن اثر دارو، اين احساس را از دست ميدهد و ميتواند دوباره ناحيه مورد نظر را چين دهد.عكس هايي كه قبل از تزريق گرفته مي شود به طور مشخص براي اثبات همين مسئله است.

تزريق بوتاكس را از چه سني مي توان شروع كرد؟

بسته به علت كاربرد بوتاكس دارد. سازمان دارويي آمريكا FDA كاربرد زيبايي بوتاكس را بين سنين 18 تا 65 سال مجاز شمرده است. بوتاكس در كودكان در درمان انقباضات عضلات نو احي مختلف از جمله كجي گردن به كار ميرود كه در اين مورد تاييد FDA راداراست.

آيا بوتاكس عوارض عمده اي به همراه دارد؟

بايد توجه داشت كه بوتاكس حتما عوارض هيچ دارويي از جمله بوتوكس صفر نيست،اما اين دارو مورد تاييد سازمان دارويي آمريكا FDA مي باشد. در عين حال تا كنون در كاربرد زيبايي بوتاكس در افراد بالغ عوارضي مثل انتشار سم به نواحي دور دست گزارش نشده است، به هر حال مطمئن ترين راه براي سلامت تزريق انجام آن نزد پزشك مجرب و مورد اطمينان است تا دارو و تكنيك استاندارد استفاده شود.

به طور معمول بوتاكس براي كدام نواحي به كار مي رود؟

براي پاسخ به شكل مراجعه كنيد.

تزريق بوتاكس چه مدت طول مي كشد؟

با رعايت حوصله و احتياط معمولا بيش از 2 دقيقه وقت نمي گيرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ تير ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۴۰:۳۳ توسط:داريوش موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :